5 TIPS OM TE BLIJVEN BLOGGEN

bloggen

We (her)kennen het probleem allemaal. De eerste dagen en of weken ben je helemaal hoteldebotel wat je blog betreft. Alle artikelen zijn leuk om te schrijven & bewerken, het reageren op andermans blog is leuk en je reageert met alle plezier op nieuwe comments.

Na een tijdje is de lol er vanaf. Het schrijven is een soort van ”moet” in plaats van een ”wil” geworden en het reageren op reacties wordt een soort routineklusje… saai! Maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Ik wil een aantal tips & tricks met jullie delen die mij ontzettend geholpen hebben. En ja, ik weet dat mijn blog nog niet zo lang bestaat maar mijn voorgaande zes blogs hebben niet eens de helft Beautydump’s bestaan meegemaakt.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je het leuk blijft vinden om te bloggen?

1. Geen verplichtingen

”Als je echt serieus bezig wil zijn met je blog post dan minstens 1 artikel per twee dagen, zo zorg je ervoor dat je regelmaat en structuur opbouwt met het bloggen.” dat kwam ik tegen toen ik naar tips voor beginnende bloggers zocht. Laat dat nu net mijn eerste afrader zijn. Probeer jezelf tot niks te verplichten, zeker als je jong bent en nog op school zit is het niet haalbaar om naast al je maak- en leerwerk ook nog een nieuwe blogpost te schrijven. Als je dit dan toch af wil krijgen ga je overuren maken en word je alleen maar gestrest waardoor je een stuk minder zin krijgt om iets voor je blog te doen.

2. Werk niet teveel voor

Het kan soms best nuttig zijn om wat voor te werken als je weet dat je het in de toekomst te druk hebt om een artikel te schrijven. Maar ga alsjeblieft niet enkele weken vooruit werken. Als ik een persoonlijk artikel wil schrijven dan moet ik daarvoor echt in de mood zijn en hetzelfde geldt voor een TAG of review. Voorkom dus dat je geforceerd blogposts gaat maken waar je hoofd niet naar staat.

3. Vermijd teveel thema’s

Make-up monday, Twitter tuesday, Work-out wednesday, Trowback thursday en Friday favorites…klinkt heel erg leuk allemaal, maar is het dat ook?! Als je jezelf verplicht tot heel veel thema’s dan ben je al vrij beperkt in wat je schrijft (en wanneer) Probeer dat juist te voorkomen en laat lekker spontane blogposts ontstaan, die zijn veel leuker om te lezen dan eentonige wekelijkse routine artikelen.

4. Ben kritisch en eerlijk

Blijf eerlijk tegen jezelf én anderen! Het is heel leuk als je eens een perspakketje mag ontvangen of iets mag uitzoeken in een webshop maar geef wel eerlijk je mening. Lezers hebben het in de gaten als iets (overduidelijk) geadverteerd is en zullen je blog dus minder geloofwaardig vinden. Zelf word je er ook niet bepaald vrolijk van om altijd maar positief te zijn over items terwijl dat in het écht niet het geval is. Blijf dus kritisch en eerlijk voor jezelf, zo blijft het bloggen ook een stuk leuker!

5. Blijf jezelf

Deze laatste tip is misschien wel het belangrijkste van allemaal. Vergeet niet waarom je bent begonnen met bloggen… waarschijnlijk om jou grootste passie met anderen te delen. Wanneer je een blog start omdat je graag  kleding wil uitzoeken in webshops of gratis buitenlandse reisjes wil maken dan ben ik bang dat je een verkeerde insteek hebt. Dat is namelijk maar voor een héél klein deel van de bloggers (na jaren werk) weggelegd. Dwaal dus ook niet af met de dingen waarover je schrijft maar blijf vooral bloggen over de dingen die jijzelf echt leuk vind!

Heb jij wel eens op een punt gezeten dat je wilde stoppen met je blog en waarom?

6 gedachtes over “5 TIPS OM TE BLIJVEN BLOGGEN

  1. Goede tips. Zelf heb ik nog niet echt een blogdip/depressie ondervonden. Ik vind het veel te leuk om te doen. Daarnaast zal ik nooit kunnen stoppen met fotograferen, hahah! Dus ik heb altijd wel wat om over te schrijven of te babbelen. Maar wel fijne tips! Ik zal ze onthouden 🙂 Liefs

    Like

Geef een reactie

